cinta is l0ve...bab 9


.


bab 9




    Hari itu hari minggu. Seperti biasa Syafiq akan keluar  berkumpul bersama-sama rakan-rakannya untuk bermain futsal. Dia memerhatikan jam di tangan. Masih awal lagi. Ramai lagi rakannya yang tidak kelihatan. Sementara dia menunggu rakan-rakannya, dia mengambil  majalah yang baru dibelinya semalam di dalam beg dan membacanya. Tumpuan bacaannya terganggu apabila ada seseorang di memangil dari jauh. Dia melihat lelaki itu menghampirinya. Syafiq ketika itu agak terkejut dengan kehadiran lelaki tersebut.

    “ Hai syafiq. Apa khabar?” tangan dihulur untuk bersalam.

    “ Bila kau balik?” huluran salam itu dibiarkan begitu sahaja. Lelaki tersebut hanya mengeluh kerana salamnya tidak dibalas.

    “ Last week. Erm..adik kau sihat?”

    “ Buat apa kau nak tahu hal dia lagi? Dia dah takde kena mengena dengan kau.”

    “ Kau masih marahkan aku sebab hal dulu tu? Come on fiq, aku tak berniat pun nak buat adik kau macam tu. Keadaan yang memaksa...”

    “ Hey!! Aku tak nak dengar alasan kau tu. Sekali kau buat adik aku sedih, aku takkan senang-senang maafkan kau!! Aku tak kisah kalau kau nak balik malaysia ni, tapi satu je yang aku nak dari kau. Jangan sesekali kau datang dalam hidup adik aku lagi!” Syafiq mengambil beg di sisi dan berura-ura mahu pergi dari situ, mood untuk bermain hilang apabila melihat wajah lelaki tersebut.

     “ Aku still sayangkan dia....” Langkah kakinya terhenti apabila mendengar luahan hati itu. Terus dicampak begnya ke lantai dan mencekak leher baju lelaki tersebut.

     “ Don’t you ever dare to say that word!! Lepas apa yang kau dah buat, kau tak layak untuk dia. Kalau aku tahu kau kacau hidup adik aku lagi, aku takkan teragak-agak berkasar dengan kau! Remember that!!...”

     “Syafiq!!” Suara itu membuatkan syafiq berhenti mencekak leher baju lelaki itu dan melepaskannya dengan kasar. Lelaki tersebut terdorong sedikit ke belakang kerana tolakan dari Syafiq. Tidak dia menyangka sama sekali Syafiq akan bertindak sedemikian.

     “ Apasal ni?” Syafiq menjeling tajam ke arah lelaki tersebut dan menoleh ke arah Razman, sahabat baiknya.

     “ takde apa-apa. Cuma salah faham. Oklah fiq, aku pergi dulu.” Lelaki itu menepuk bahu syafiq dengan perlahan dan berlalu pergi.

     “ Siapa tu? Kenapa aku tengok kau macam marah gila kat dia?”

     “ Raof...”

     “ Raof?”

     “ Dulu aku pernah cerita kat kau pasal dia dengan adik aku tu.”

     “ Owh...mamat tu. Tapi bukan ke dia patut dah pindah kat...”

     “ Dia dah balik.” Syafiq memotong kata-kata dari Razman.

    “ Adik kau tahu?”

    “ Tak, tapi aku tak nak dia tahu. Aku tak nak dia terluka lagi.”

    “ Hmm, kau risau kalau dia ganggu adik kau?”

  Jawapan kepada persoalan itu dibalas dengan anggukan. Razman melihat wajah syafiq yang tergambar kerisauannya. Dia tahu Syafiq amat menyayangi adiknya. Dia sanggup berbuat apa saja untuk melindungi adiknya dari terluka kembali. Razman menepuk perlahan belakang Syafiq sambil tersenyum.

     “ Don’t worry, aku rasa kalau dia muncul balik pun depan adik kau, aku tahu adik kau boleh tempuhi semua ni. Dia kan kuat macam kau.”

    Tergelak Syafiq mendengarnya. Ye,memang adiknya kuat. Sheera cepat bangkit dari kekecewaan yang dialami. Disebabkan peristiwa itu jugalah adiknya menjadi seorang yang amat tabah.

      “ Kenapa kau kata dia kuat?” Saja ditanya soalan itu kepada Razman.

      “ Kau tak ingat ke time sekolah menengah dulu, masa tu aku nak usya adik kau . Time tu manalah aku nak tahu sheera tu adik kau. Aku usik sikit je,boleh pula dia campak kasut sekolah dia kat aku. Tepat pulak tu kena dahi aku ni. Tak pasal-pasal masa tu bercop dahi aku ni dengan kesan tapak kasut adik kau. Malu tak payah ceritalah kan, time tu ramai gila yang nampak. Bila time aku nak kejar dia balik, laju pula minah tu pecut. Kalah formula one.First time dalam hidup aku terkena dengan perempuan kau tau. Selama ni mana ada perempuan reject aku, adik kau je yang lain.”

     Kerisauan diwajahnya hilang setelah mendengar kisah dari Razman. Mana mungkin dia lupakan peristiwa di sekolah dulu. Semasa dia berada di tingkatan lima, sheera baru memasuki sekolah menengah. Dia akui dengan wajah adiknya yang comel masa tu, memang ramai yang yang cuba mendekati adiknya, termasuklah rakan sekelasnya Razman. Tak payah tunggu dia bagi warning kat mana-mana lelaki yang mahu mengganggu adiknya itu, sheera awal-awal dah bagi sendiri warning kat lelaki lain. Sebab itu jugalah mana je adiknya pergi,pasti akan dicari gaduh dengan mana-mana pelajar lelaki.

      *******************************************************************************************

      “ Mama...!!”

      “ Apa dia? Terjerit-jerit macam nak roboh rumah ni!” Tersengih sheera bila ditegur dengan ibunya.

      “ Mama nampak tak dvd drama korea yang adik pinjam semalam? Ala, tajuk cerita tu full house. Nampak tak? Adik tak ingatlah kat mana adik letak semalam.”

     “ Tu jelah kerjanya, korea memanjang. Mama export adik pergi korea baru tahu!! Biar jadi buruh kasar kat sana.” Tergelak Sheera mendengar ugutan dari ibunya. Memang minatnya menonton drama korea. Biasalah....perempuan zaman sekarang.

     “ Baguslah tu ma...nanti boleh adik kahwin dengan mamat korea. Mesti best!!”

     “ Hmm, sebelum adik kahwin dengan orang korea, baik mama kahwinkan adik dengan  bangla jual karpet yang selalu datang kat kawasan sini. Boleh mama selalu jumpa dengan menantu mama.” Kali ni ibunya pula yang kenakannya. Sheera mula menarik muncungnya, berpura-pura merajuk.

     “ Tarik mulut tu nanti baru tau! Dah boleh sidai baju kat muncung tu.” Sekali lagi dia ketawa kecil melihat anaknya masih lagi berpura-pura merajuk.

     “ Mama ni, tak mahulah kahwin dengan bangla. Kalau macam tu baik adik tak payah kahwin lansung.”

     “ Mama gurau jelah. Rasanya dvd tu kat bawah meja  depan sofa tak silap. Tulah,letak merata-rata lagi. Nasib baik mama tak buang.”

     “ Hehe...thanks ma!” Terus dicium pipi ibunya dan segera melangkah ke ruang tamu untuk mencari dvd kegemarannya.
     Baru je dia nak pasang dvd tu, kelihatan abangnya yang baru pulang dari bermain futsal terus duduk di ruang tamu. Syafiq mencapai remote control dan menekan butang merah untuk menonton berita sukan.

      “ Ala, adik baru je nak tengok cerita full house.”

      “ Cerita tu berapa kali boleh main, berita ni tak selalu ulang. Kejap lagilah adik tengok. Menyibuk je! Shuh, shuh...pergi main jauh jauh-jauh.”
     
“ Tak kira juga, adik cop dulu tv ni. Along pergi mandilah, busuk!!”

   Tersengih Syafiq memandang adiknya. Dihampiri adiknya itu dan kemudian tangan kanannya melingkari bahu adiknya. Dia berpura-pura mencekik leher gadis tersebut. Sheera apa lagi, dah buat aksi orang nak pengsan. Yelah, dah kena bau peluh dari abangnya. Bau tak payah nak ceritalah kan, kalau kucing melintas depan tu pun boleh pitam terus.

      “ ha, tulah...melawan lagi dengan abang sendiri. Kan dah kena penangan hikmat dari along.” Dilihatnya sheera sudah menjarakkan diri dari badannya sambil menutup hidung. Tak sanggup dia dekat dengan abang dia tu.

   Terburai ketawanya dapat mengenakan Sheera. Segera dia melangkah naik ke tingkat atas untuk membersihkan diri. Setelah selesai mandi dan menunaikan solat maghrib dia turun ke bawah untuk mengisi perutnya yang dah rancak berbunyi. Dilihat adiknya kusyuk menonton drama korea. Dia mengambil tempat duduk di sebelah adiknya. Nak tak nak kena juga join tengok drama ni sebelum makan malam disediakan.
   Walaupun matanya memandang ke skrin televisyen, tapi fikirannya ke tempat lain. Dia teringat akan peristiwa petang tadi di mana dia terserempak dengan Raof. Dia memandang wajah adiknya di sebelahnya. Gadis itu tak tahu apa-apa. Lebih baik dia diamkan sahaja perkara tersebut. Dia tidak mahu merosakkan kegembiraan yang dialami adiknya sekarang. Bukan mudah untuk adik dia bangkit dari kecewa dulu. Fikirannya lenyap apabila tiba-tiba je adiknya bangun dan berdiri di atas sofa tempat duduknya tadi. Terus dia membuat aksi menari macam dalam babak drama di dalam tv didepannya.

   Riuh mulutnya menyanyi lagu kegemarannya sambil menari mengikut rentak lagu. Syafiq kat sebelah ternganga melihat adiknya itu. Time tu dia terfikir, ‘adik aku ni datang dari tadika mana ni?!! Kalah perangai budak-budak.’
   Tapi dia masih lagi tersenyum melihat telatah dari sheera. Biarlah dia jadi budak ke, apa ke...janji hidup adiknya bahagia.