cinta is l0ve bab 22


.

bab 22





“ Zaid, mana Encik Farish?” Natasha melepaskan sanggul di rambutnya lalu duduk di depan zaid yang ketika itu sedang minum petang. Mereka baru sahaja lepas dari perjumpaan dengan pengarah resort yang mereka sedang duduki itu.

     “ Entah, tak tahu. Maybe dia pergi call wife dia kot.”

     “ Ha!..dia dah kahwin?” Kenyataan dari Zaid agak mengejutkan. Sangkanya anak pemilik syarikat di tempat dia bekerja masih lagi bujang.

     “ La, kau tak tahu ke?”

     “ Manalah aku nak tahu, aku kan baru je kerja kat company tu.” Zaid tersengih. Ada betul juga tu. Terlupa pula dia.

     “ Wife dia pun kerja kat situ.”

     “ Owh, departmen mana?”

     “ Secretary dia...yang paling tak boleh blah dia boleh pula umumkan bakal bini dia tu masa jamuan akhir tahun lepas.”

     “ Ye kew?? Uish, sweet pula aku dengar. Kan best kalau aku kat tempat bini dia.”

     “ Ha, pe dia?? Aku tak dengarlah.” Tangan diangkat dan diletakkan di cuping telinga. Lagak Zaid ketika itu seolah-olah mahu mendengar lagi apa yang baru dikatakan oleh Natasha tadi.

     “ Takde apa-apalah. Sibuk je!” Terus dia bangun dari situ dan melangkah pergi. Zaid melihatnya sambil mencebik. Macamlah dia tak dengar apa yang baru Natasha tadi.


    Langkahnya diatur ke kolam renang. Petang ni dia mahu berehat dan menikmati keindahan di situ sepuas-puasnya. Dia duduk di bangku yang disediakan sambil memerhatikan orang lalu lalang. Matanya tertancap pada susuk tubuh lelaki yang duduk jauh darinya, kelihatan lelaki itu sedang sibuk berbual dengan telefon di telinga. Lepas bercakap, ketawa, lepas tu sengih-sengih. Benarlah kata Zaid tadi, agaknya memang bosnya itu sedang berbual dengan isteri sendiri. Dia memberikan pandangan tidak berapa suka dengan keadaan tersebut. Terus dia bangun dari situ dan berlalu pergi masuk ke biliknya. Meluat....itulah perasaan yang dia rasa semasa nampak Farish mesra berbual di telefon.



    ********************************************************************************************




     “ Macam mana kenduri tadi, ramai datang?”

     “ Bolehlah...abang dah makan belum ni?”

     “ Lunch dah, dinner je belum. Lagipun malam karang ada jamuan makan malam kat resort ni. Kejap lagi abang makanlah. Camne dengan anip tu, ok tak lepas bersunat tadi?” Kedengaran Sheera ketawa kecil sebelum menjawab soalan dari Farish.

     “ Terlebih okay bang, ni pun baru je dia nak keluar pergi main bola dengan kawan-kawan dia. Tu pun umi dengan isya terpaksa halang. Degil betul budak kecik tu.” Kali ni Farish pula ketawa mendengarnya.

      “ Abang, ayang nak bagitahu something ni...”

      “ Apa dia?”

      “ Jasmin pun ada kat sini.”

      “ Ha, jasmin??”

      “ Jasmin, bini Raof.” Tambahnya lagi.

      “ Abang tahulah dia bini Raof, tapi apa yang dia buat kat situ?”

      “ Hari tu kereta dia rosak, Isya lah yang tolong dia. Dia stay sini untuk beberapa hari.”

      “ Ayang okay tak ni? Nak abang gi sana?”

      “ Eh, abang ni. Tak payahlah nak datang. Ingat terengganu tu dekat dengan perak ni? Jangan memandai ye. Lagi pun ayang tak habis cerita lagi ni.”

      “ La, tak habis lagi ke?? Berapa panjang ceritanya ni?” Saja dia mahu mengusik Sheera.

      “ Adalah macam panjang bulu ketiak abang tu.” Usikan dibalas dengan gurauan. Farish tergelak mendengarnya.

      “ Nak dengar tak ni?”

      “ Yelah..abang dengarlah ni.”

      “ Ayang dengan Jasmin dah okay...”

      “ Ha, pe dia? Kurang jelaslah. Line tak clear...” Farish membuat aksi mengorek telinga walaupun isterinya tak nampak apa yang dibuatnya.

       “ Ayang cabut telinga tu nanti taulah! Maksud ayang tadi kitorang dah berbaik semula.”

     “ Tapi camne lak tu??” Pelik...memang pelik. Bagaimanalah agaknya setelah lama masing-masing bergaduh, akhirnya berbaik semula.
   
     “ Nanti bila ayang dah balik nanti ayang cerita kat abang kay..”

     “ Lorr...gitau jela.”

     “ Nantilah, tak best ar gitau dalam phone. Oklah bang, ayang nak tolong umi wi ni. Bye...assalamualaikum.” Belum sempat Farish nak cakap lagi, talian dimatikan.

     “ macam-macam...” dia berkata sambil tersenyum.



        ******************************************************************************************




    “ Kelakar kan tengok anip tu tadi. Patut lepas sunat rehatlah dulu,ni tak...boleh pula dia berlari ke sana sini lagi.” Sheera tergelak mendengarnya. Meriah rumah tu dengan gelagat budak lelaki yang cukup degil itu.

     “ Jasmin...” Gadis yang dipanggil itu menoleh.

     “ Ye..”

     “ kau tak nak telefon suami kau bagitahu kau kat mana sekarang ni?”

     “ Aku bagitahu ke tak bukannya dia kisah. Selama ni masing-masing sibuk buat hal sendiri.” Satu keluhan keluar dari bibir Sheera. Sungguh dia merasa kasihan dengan sahabatnya itu. Jasmin bangkit dari duduk dan meminta diri untuk ke dapur. Tinggallah dia seorang diri duduk di beranda. Dia terimbas kenangan malam semalam....



Malam jumaat...


     “ Sheera, Jasmin mana?” umi wi bertanya sambil melihat ke kanan dan kiri.

     “ Entah...” Dia hanya mengangkat bahunya. Buat apa dia perlu sibuk hal orang yang pernah buat khianat kat dia dulu. Malas dia mahu ambil tahu.

     “ Tolong cari dia nak...umi nak jumpa kejap.”  Dalam diam dia mengeluh. Kenapa perlu dia yang mencari Jasmin.


    Nak tak nak dia tetap melangkah pergi. Takkan dia mahu membantah pula, nanti apa pula kata Umi Wi. Dia menjenguk ke dalam bilik, ruang tamu dan di beranda. Namun kelibat gadis itu tidak juga kelihatan. Bila dia berdiri di halaman rumah, ternampak kelibat Jasmin yang duduk di bangku bawah pohon yang rendang itu. Segera dihampirinya.


     “ Jasmin, umi wi panggil masuk.” Sheera memberitahu secara mengejut. Agak tersentak Jasmin dibuatnya.

     “ Yelah...” Itu je yang dijawabnya.

     “ Sheera!!” Baru setengah langkah, namanya dilaung. Dia pusing balik menghadap Jasmin.

     “ Apa?”

     “ Aku minta maaf...”

     “ ha??”

    “ Aku minta maaf..” Berkerut dahi Sheera mendengar kenyataan yang tak disangka. Dia menghampiri Jasmin yang sedang menundukkan kepala. Sheera nampak ada air halus yang mengalir di pipi gadis tersebut.

    “ kau nangis jasmin??” Jasmin menggeleng kecil sambil mengelap pipinya.

    “ jangan nak tipu aku. Aku tahu kau nangis.” Terus dia duduk disebelah Jasmin.

    “ Aku banyak buat salah dengan kau. Aku minta maaf...” Sekali lagi ayat itu diucapkan. Sheera mengeluh perlahan.

    “ Aku dah lama maafkan kau Jasmin...” Kata-kata dari Sheera membuatkan Jasmin mendongak dan memandangnya.”

    “ tapi, kenapa?” Sheera tetap menghadap ke depan. Dia perasan yang Jasmin masih lagi melihatnya.

    “ Tak guna aku nak berdendam Jasmin. Lagipun aku rasa lagi aku berdendam lagi buat aku sakit hati. Aku rasa dengan memaafkan seseorang itu adalah yang terbaik. Memang aku akui susah untuk aku melupakan hal dulu. Tapi disebabkan perkara lalu jugalah aku banyak belajar. Aku selalu berdoa Jasmin....aku berdoa supaya kau dengan Raof akan bahagia. Tapi aku selalu berfikir, kalau aku jumpa korang berdua balik, apalah agaknya perasaan aku masa tu. Boleh ke aku tabahkan hati aku ni?boleh ke aku kuatkan diri ni? Boleh ke aku hadapi semua ni? Semua persoalan tu tak lekang dari fikiran aku...Dan apa yang aku terfikir dulu menjadi kenyataan. Dengan takdir tuhan akhirnya aku terjumpa dengan korang dalam keadaan yang tidak dijangka.” Bertambah-tambah air yang mengalir di pipi Jasmin. Sungguh dia terasa dengan apa yang diucapkan oleh Sheera.

     “ Sheera...aku banyak berdosa dengan kau, sedangkan kau selama ni baik dengan aku. Aku tak tahulah kenapa dulu aku jadi macam ni. Setiap kali aku tengok orang sekeliling suka dengan kau, aku rasa meluat. Semua berkenaan dengan kau, semua orang suka. Aku cemburu tengok orang sekeliling sukakan kau. Bagi aku masa tu, aku yang patut dapat semua tu. Pemikiran aku dah dikuasai oleh hasutan, aku terlalu mengikut perasaan. Mungkin sebab aku terlalu jelous dengan kehidupan kau. Kau cantik,menarik, periang, baik....semua tu menyebabkan kau disenangi semua orang. Tapi bukan tu je...” Sheera menoleh memandangnya.

      “ Aku juga cemburu kau dapat Raof. Sebenarnya buat pertama kali aku nampak Raof, aku dah sukakan dia. Tapi dia tak pernah ada perasaan kat aku. Sebab tu lah aku perangkap dia supaya dia dapat kahwin dengan aku. Dia tak bersalah Sheera, aku yang salah. Pasal gosip yang aku dengan dia ada skandal tu aku yang reka, pasal kena tangkap basah tu aku yang plan. Daddy aku bengang sangat masa tu, dia paksa Raof nikah dengan aku.  Aku rasa puas masa tu dapat kenakan kau, aku rasa puas tengok kau menderita dulu. Tapi...itu dulu. Lepas dah lama, balasan dari tuhan datang menimpa aku berturut-turut. Aku rasa bersalah sangat Sheera...”

      Sheera memegang sebelah bahu Jasmin. Kemudian dirapatkan badan Jasmin dengan dirinya. Sambil itu dia mengusap belakang sahabatnya itu. Jasmin menangis sepuas-puasnya di bahu Sheera. Sungguh Sheera tak sangka, hanya kerana cemburukan dia, Jasmin jadi macam tu.

      “ Jasmin...dah lah tu, biarlah semua tu jadi pengajaran. Bangkitlah dari semua tu, apa pun yang jadi aku harap sangat kita boleh berkawan balik.” Bila je Sheera bercakap macam tu makin kuat dia meraung, Sheera dah menggaru-garu kepalanya.

      ‘salah ke aku cakap?’ Soalnya di dalam hati.
     
      “ kenapalah kau ni baik sangat Sheera??!”

      “ La, salah ke aku baik??”

      “ Memanglah kau tak salah...tapi aku ni yang makin rasa bersalah.” Tangisan makin reda. Sheera ketawa mendengarnya. Baik salah, jahat pun salah...entah mana satu yang betul pun dia tak tahu.

        “ Dahlah tu, malu orang tengok nanti. Menangis cam budak kecik. Lap hingus tu cepat. Kalah budak-budakla kau ni.” Jasmin menampar perlahan bahu Sheera bila diusik.  Lega dapat meluahkan semua yang terbuku di hati. Bagaikan beban yang berat telah keluar dari dirinya.

        “ Sheera...aku nak buat pengakuan lagi.”

        “ la, dah macam kat mahkamah pula. Pe lagi?”

        “ Masa jamuan tahun lepas, aku yang buat kau waiter tu tolak kau sampai terjatuh.”

        “ Aku tahu..”

        “ ha?! Habis kau tak marah aku ke?”

        “ Mula-mula memang nak marah, tapi sebab tu juga aku kena terima kasih kat kau...” Jasmin mengerutkan dahi. Terima kasih sebab apa?? Sheera membiarkan persoalan tu pada Jasmin. Kalau insiden kat majlis tu tak berlaku, takdenya dia dapat kahwin dengan Farish. Terus dia bangun dan melangkah pergi sambil tersenyum. Terpinga-pinga Jasmin dibuatnya.

        “ Wei, tunggu aku!!” Dia berlari anak mengejar Sheera. Dalam hatinya sudah bertekad mahu membina hidup yang baru. Dia mahu berubah, dia juga terfikir untuk membaiki hubungan dengan suaminya. Dia mahu merubah segalanya untuk yang terbaik.