cinta is l0ve...bab 25


.

bab 25







  Kereta diberhentikan di bahu jalan. Matanya melihat di sekitar kawasan. Sekejap garu kepala, sekejap picit dahi, last-last rasa nak hantuk je kepala kat stereng tu. Kelihatan di hujung jalan terdapat kedai menjual buah-buahan. Dipandu perlahan kereta itu ke situ. Semua pelanggan yang berada situ menoleh ke arah kereta mercedes benz yang baru berhenti berdekatan dengan kedai. Maklumlah, pelik tiba-tiba ada kereta mewah masuk kampung ni. Seorang lelaki yang agak tampan dan kemas bergaya keluar dari kereta dan berjalan mendekati mereka semua.



   “ Assalamualaikum?!” Laungnya dengan agak mesra sambil tersenyum. Tangan diangkat tanda hormat. Semua yang ada di situ menjawab salam.

   “ Maaflah mengganggu semua kat sini. Saya ni dari kL...nak tumpang tanya ni.”

   “ Nak tanya apa? Kot ye pun meh le duduk dulu.” Tersengih Farish ditegur oleh pak cik didepannya. Terus dia duduk di kerusi sebelah orang tersebut.

    Anak ni nama apa?”

   “ Farish pak cik...”

   “ Saya nak cari kampung pendang pak cik.” Tambahnya.

   “ Eh, sinilah kampungnya..”

   “ Owh..ye kew. Err, saya nak cari...”

   “ Farish!” Tak sempat nak habis tanya, namanya dilaung dari belakang. Kelihatan seorang lelaki tua yang dikenali menghampirinya.

   “ Atok...”

   “ Atok dah agak kamu mesti datang sini punya.” Perlahan dia menepuk bahu Farish dan duduk di sebelahnya.

    “ Din, ni lah cucu aku punya suami. Si Sheera tu...”

    “ Lorh...kaya suami cucu kau ni. Bukan main besor kereta dia. Untunglah kau..” Atok dah mula naik bangga. Bukan main dia ketawa gembira. Maklumlah, orang memuji. Siap hidungnya kejap-kejap kembang kempis.

    “ Tok, cover sikit hidung tu.” Bisik Farish di sebelah. Atok tersengih memandang Farish.

    “ Ha Farish! Pe lagi kamu duk sini. Moh kita balik rumah.”

    “ Err..tok.”

    “ kenapa? Dah tak mau jumpa bini kamu tu ke??” Pantas Farish menggeleng.

    “ Mestilah nak tok!” Semangat dia menjawab. Semua yang ada disitu disalamnya kemudian melangkah ke arah kereta.




   Di dalam kereta Farish berdebar-debar. Agaknya apalah yang perlu dikata pada isterinya nanti. Dilihat atok disebelah. Bukan main orang tua tu duduk dalam kereta dia. Atok memang tak pernah duduk dalam kereta mewah macam ni. Tangan dia kejap raba sana, kejap usik situ, memang tak reti duduk diam.




    “ Tok, Sheera sihat?”

    “ Sihat tu sihat, tapi rupa asyik monyok je 24 jam. Nasib baik Syafiq telefon atok semalam, kalau tak takdenye kamu tahu bini kamu datang sini. Budak tu memang camtu, asal merajuk je mulalah lari sini.” Katanya sambil tangan tua itu sibuk mengusik butang-butang di radio pula. Terpaksa Farish menampar perlahan tangan Atok yang tak reti duduk diam.


     Semalam dia terpaksa menanya Syafiq. Dia tahu Syafiq pasti tahu ke mana adiknya lari. Bila Syafiq dah confirm dengan atok yang Sheera ada kat kampung, terus dibagitahu pada Farish. Tapi sebelum Farish bergegas nak pergi satu ketukan di kepala diterima sebagai hadiah. Yela, dulu si Syafiq dah awal-awal warning jaga adik dia elok-elok, tapi dia pula buat hal. Nak tak nak sebagai hukuman kena cepuk ngan abang ipar.



     “ Tok, saya bukan sengaja marah dia semalam. Entah kenapa diri ni cemburu sangat.” Kali ni dia menepis tangan atok yang mengusik hon keretanya.

      “ Apa boleh buat. Tapi cucu atok tu kuat merajuk sikit. Susah nak pujuk tu.” Diusiknya pula keychain yang tergantung di back mirror itu. Sekali lagi Farish terpaksa menahan tangan atok. Rimas dia melayan tangan yang meraba sana sini. Lagipun susah nak fokus bawa kereta. Macam budak-budak pun ada atok ni.

       “ Alamak tok..macam mana ni? Saya bab-bab memujuk ni kurenglah tok.”

       “ Aha!!” Semangat atoknya menjerit membuatkan Farish tersentak.

       “ Kamu jangan risau Farish, atok ni dulu romeo kat kampung ni. Cuma sekarang ni dah pencen. Bab-bab memujuk perempuan ni serahkan kat atok. Atok ada rancangan baik punya!!” Farish memandang atok dengan perasaan bercampur baur.

       “ Mula-mula atok nak kamu pergi rumah adik atok kat simpang sana tu. Kamu berbuka puasa kat sana dulu. Nanti malam atok datang, kita bincang.” Atok tersenyum penuh makna. Bertambah-tambah risau Farish dibuatnya.

        ‘ aduh, kenapa aku rasa tak sedap hati je ha?...tambah-tambah lagi tengok atok senyum-senyum ni. Boleh jalan ke idea dia ni??’




   *************************************************************************************************




   “ Bila nak start ni bang?” Tanya lelaki remaja yang duduk disebelahnya.

    “ Sekaranglah. Mana gitar kau?”

    “ Kat tepi motor tu bang.”

    “ Kau kata member kau lagi dua orang tu join sekali. Mana diorang?”

    “ Tu...” Muncung dihalakan ke jalan depan. Kelihatan dua orang lagi membernya berlari menghampiri Farish.

    “ Sori bro..lambat datang. Solat terawih tadi.” Kedua-dua remaja di depannya cuba melepaskan penat dengan mencankung di tanah. Gitar di tangan masing-masing dipengang kemas.

    “ Kau dah kompom line dengan tok usin ke?” Remaja yang duduk di sebelah Farish bertanya.

    Dah...tok kata line clear. Tapi tok tunggu kat halaman rumah dia.”

    “ Ha,kalau camtu..jomlah.” Terus tiga remaja itu mengikuti langkah Farish dari belakang.







Beribu bintang di langit
Kini menghilang
Meraba aku dalam kelam
Rembulan mengambang
Kini makin suram
Pudar ilhamku tanpa arah
Sedetik wajahmu muncul
Dalam diam
Ada kerdipan ada sinar
Itukah bintang ataupun rembulan
Terima kasih ku ucapkan


    Sayup-sayup lagu itu berkumandang dari luar rumah. Sheera meletakkan telekung yang sudah dilipat di atas katil dan meninjau ke beranda. Biliknya terletak di tingakat dua di rumah papan itu. Kelihatan di tingkat bawah halaman rumah atok, suaminya berserta tiga pemain gitar di belakang mengiringi dia menyanyi. Di tangan Farish dipegangnya botol plastic seolah-olah itu adalah microfon. Sheera tidak menyangka sama sekali suaminya tahu dia ada di situ.




Izinkan ku mencuri bayangan wajahmu
Izinkan ku mencuri khayalan denganmu
Maafkanlah oh



     Begitu kusyuk Farish melontarkan suaran untuk menyanyi. Kadang-kadang tiga orang yang kat belakang tu jadi back up singer. Untuk seketika hatinya terharu dengan cara Farish. Atok standby dari jauh sambil duduk di atas bangku.




Andai lagu ini
Mengganggu ruangan hidupmu
Kau senyumlah oh
Sekadar memori
Kita di arena ini
Kau ilhamku
Kau ilhamku


      Sesudah lagu itu dimainkan, semua yang ada dibawah bertepuk tangan. Misi selesai. Salah seorang dari mereka bertiga berlari ke motor dan mengambil sesuatu dari bakul motornya kemudian diberi kepada Farish. Sebelah kakinya melutut sambil kedua-dua belah tangan memegang sejambak bunga mawar dan dihadapkan ke atas. Sheera yang melihat situasi itu terharu bercampur gembira.



     “ Sayang, will you forgive me…” Sepi. Tiada tindak balas. Lelaki remaja tiga orang kat belakang dah tersengih-sengih.

      “ I know I was wrong. Will you forgive me dear…” Sepi lagi. Sheera sengaja menunjukkan wajah serius.

      “ Abang tahu abang tuduh melulu. Abang salah…maafkan abang.” Sayu dia mendengar suami sendiri meminta maaf.

       “ Ayang maafkan..” Terdengar sorakan di bawah.

       “ Tapi…” Sorakan terhenti. Sheera masuk ke dalam bilik. Tak lama kemudian kedengaran air satu baldi dicurahkan dari tingkat atas. Habis lenjun baju Farish. Budak-budak pengiring kat belakang pun kena tempias. Atok dari jauh menepuk dahi. Tak sangka pula plan dia jadi sambutan macam tu sekali.

       “ Itu sebagai hukuman.” Jawabnya sambil tersengih. Farish masih lagi kaku di bawah. Terpinga-pinga dibuatnya.

       “ Ha, dah kena siram kaku pula. Masuklah rumah cepat, sebelum ayang tukar fikiran.” Cepat-cepat dia berdiri dan tersenyum menghadap isterinya. Kemudian ditoleh ke belakang memandang wajah-wajah yang tak bersalah kena siram.

        “ Dik, bini abang dah ok tu. Sorry ye tak pasal-pasal korang pun kena. Esok abang tambah upah.” Ketiga-tiga lelaki didepannya pasrah. Demi duit punya pasal, kena siram pun jadilah….


       Bukan main Farish cabut kasutnya kemudian lari masuk rumah. Tergelak-gelak Sheera melihat gelagat suaminya yang keanak-anakan. Dia tahu, pasti atok pun bersubahat. Atok dari jauh tersenyum melihat hubungan yang kembali terjalin mesra itu.