cinta is l0ve...bab 26


.

bab 26







   Tali leher di kemeja dibetulkan. Rambut disisir rapi. Setelah pasti semua sempurna, langkah kaki diatur keluar dari bilik. Pada masa yang sama seseorang telah keluar dari bilik sebelah. Masing-masing berpandangan. Untuk pertama kalinya, dia terpana melihat wajah yang sedang berdiri memandangnya. Selama hidup bersama, inilah kali pertama dia melihat perubahan yang dibawa oleh wanita yang bergelar isteri. Kali ni isterinya bertudung, nampak jauh berbeza dengan wanita yang dikenalinya dulu.


    “ Dah nak pergi kerja?” Wanita itu bertanya sambil mengambil kasut di rak hujung ruang tamu.

    “ Hmm, tak tahu pula you ada dalam rumah ni.”

    “ Semalam i balik.” Raof hanya mengangguk dan mahu berlalu pergi, tetapi sempat dihalang oleh Jasmin.

    “ Daddy ajak berbuka sama-sama hari ni.”

    “ Yelah, pukul 6 nanti i ambil you kat pejabat.”

    “ Raof...” Sekali lagi langkahnya terhenti. Dipalingkan badannya ke belakang. Tangan kanannya terasa dipegang lembut. Untuk kali kedua, dia menyalam dan mencium tangan suaminya. Pertama kali dulu adalah masa mereka dinikahkan. Kaku Raof berdiri di situ. Setelah tangan suami disalam, dia senyum memandang Raof dan kemudian segera berlalu pergi ke kerja.




     *******************************************************************************************




    “ Assalamualaikum...” Kepala didongak memandang orang yang memberi salam. Segera dia bangun dan menghampiri wanita itu.

    “ Wa’alaikumussalam...kau ke ni jasmin?” Jasmin hanya mengangguk sambil tersenyum. Sheera benar-benar tak menyangka perubahan kawannya itu. Dari jauh, Jumaidah dan Mieza mengintai dari sebalik meja masing-masing.

    “ Lawanya kau bertudung Jasmin. Serius, aku hampir-hampir tak kenal kau tadi.”

    “ Kau ni Sheera, janganlah puji lebih-lebih. Malu aku.”

    “ La, betullah apa yang aku cakap. Kau nampak lain pakai tudung. Nampak lagi suci gitu.” Tergelak Jasmin mendengarnya.

    “ Eh, kau free tak ni? Aku nak ajak kau keluar. Sekarang kan waktu rehat.”

    “ Kau nak ajak aku makan ke? Jangan buat kerja gila Jasmin, aku puasa ni.”

    “ Cit, aku pun puasalah. Aku nak ajak kau keluar, jalan-jalan teman aku pergi klcc kejap. Aku nak cari benda ni. Sambil tu bolehlah aku sembang-sembang dengan kau.”

    “ Kau datang kat pejabat ni semata-mata nak ajak aku keluar?”

    “ Taklah, tadi aku dengan daddy aku pergi jumpa Tan Sri Rizdan. Bincang hal kerja sikit. Alang-alang aku dah ada kat sini, aku datanglah jumpa kau. Nak tak keluar ni?”

    “ Nak tu memang nak, tapi kau tunggu sini kejap ye. Aku nak minta izin bos aku a.k.a husband aku.”

    “ Yela..cepat sikit.” Jawabnya sambil tersenyum.



   Sambil menunggu Sheera, dia duduk di kerusi berhadapan dengan meja di situ. Dia perasan dari tadi lagi Jumaidah dan Mieza asyik memandangnya. Dia hanya memberikan senyuman manis kepada mereka berdua. Jumaidah dan Mieza teragak-agak membalas senyuman itu namun tetap ditunjukkan senyuman nipis. Mereka berdua kenal sangat dengan Jasmin, sejak dari kes memalukan masa majlis tahun lepas, masing-masing tidak berapa sukakan perangai Jasmin. Namun mereka tidak pula tahu yang Sheera dengan Jasmin sudah berbaik semula. Setelah beberapa minit, Sheera keluar dari bilik Farish dan mengambil tas tangan di atas meja dan mengajak Jasmin pergi dari situ. Jumaidah dan Mieza masih lagi memandang langkah mereka berdua berlalu meninggalkan pejabat.




     “ Kau beli baju kurung banyak-banyak ni nak buat apa?” Sheera bertanya sambil tolong memegang beberapa buah plastik berisi kain.

      “ Aku nak beli untuk umi wi sekeluarga. Baju ni kau rasa Isya muat tak?” Ditunjukkan pakaian sutera berwarna biru laut yang dipegang kepada Sheera.

      “ Muat kot, anak dara tu kecik je badannya. Kenapa tak beli kain je?”

      “ Kalau aku beli kain mana sempat diorang nak hantar buat baju raya nanti. Baik aku beli siap-siap.” Jawabnya sambil tersenyum. Tangan masih lagi mencari corak baju yang sesuai.

      Aku bersyukur dapat ditemukan dengan keluarga umi wi.” Sheera hanya membiarkan Jasmin berbicara. Dia memandang kawannya yang sedang memegang deretan pakaian yang tergantung di situ.

      “ Dulu aku banyak buat dosa, umi wi lah yang banyak bantu aku tuju ke jalan yang betul. Kau tau Sheera, setiap kali aku ada masa, aku pasti akan balik ke rumah umi wi. Aku belajar banyak benda dengan dia. Aku belajar mengaji, belajar tentang agama dengan lebih mendalam. Setiap kali aku belajar benda baru, aku jadi seronok. Kebahagiaan yang dah lama aku tak jumpa, kini datang kepada aku. Ini semua berkat pertolongan umi wi sekeluarga, aku banyak terhutang budi dengan diorang.” Sheera memegang bahu Jasmin. Diberikan senyuman penuh makna kepada rakannya itu.

       “ Bukan setakat pertolongan dari umi wi je, malah usaha kau yang nak berubah buatkan kau jadi semakin baik Jasmin. Aku gembira tengok perubahan kau ni. Aku gembira persahabatan kita terjalin kembali. Tengoklah kau sekarang ni, siap bertudung lagi. Bukan ke bagus tu. Aku ni pun tak sampai seru nak menutup kepala ni ha.”

       “ Tapi Sheera, satu je usaha aku sekarang ni yang belum berhasil..”

       “ Apa dia?”

       “ Aku tak dapat buat suami aku sayangkan aku. Hubungan kitorang masih lagi dingin. Kadang-kadang aku selalu bertanya pada diri aku ni, sampai bila kitorang nak jadi camni. Aku pun teringin juga dapat keluarga yang bahagia.”

       “ Sabarlah Jasmin...tuhan tu maha adil. Kau berdoalah supaya hati suami kau dilembutkan.” Nasihat itu sedikit sebanyak membuatkan Jasmin merasa lega. Betul apa yang dikata oleh sahabatnya itu.

       “ Dahlah tu, tak payah kita buat cerita sedih kat sini. Lepas kau dah habis beli semua ni, kau pula teman aku pergi ke satu tempat, boleh?”

        “ Nak pergi mana?”

        “ Aku nak pergi klinik, nak cek dengan doktor.” Berkerut dahi Jasmin mendengarnya.

        “ Kau sakit ke?”

        “ Taklah, tapi aku rasa aku mengandung.” Kali ni Jasmin membesarkan matanya memandang Sheera.

        “ Serius?”

        “ Hari tu aku ada cek guna pregnancy test kit. Positif. Tu yang aku nak confirmkan dengan doktor tu. Tapi takde masa pula.”

         “ La, kenapa kau tak cakap awal-awal lagi. Pe lagi, jomlah cepat!” Segera dia membayar pakaian yang dibeli dan diseretnya Sheera keluar dari situ. Sheera hanya tergelak melihat gelegat Jasmin yang agak over excited.


   *********************************************************************************************




     “ Betul ni?” Soalan tu sudah ditanya untuk kali yang ketiga. Tiga kali jugalah Sheera mengangguk.

     “ Ayang jangan main-main...” Kali ni Sheera menggeleng pula.

     “ Serius?!” Angguk balik...

     “ Tak gurau?...” Geleng balik...

     “ Abang ni, penatlah orang angguk geleng. Tak percaya sudah.” Dia berura-ura mahu bangun dari sofa, namun pergelangannya dicapai oleh Farish. Terduduk dia kembali ke sofa tersebut.

     “ I’m gonna be a father...” Katanya sambil memandang wajah Sheera. Isterinya hanya tersenyum manis. Dipeluk tubuh isterinya. Sheera hanya melentokkan kepala di bahu Farish.

     yes you are...and i’m gonna be a mother.” Terasa ubun kepala dikucup lembut. Dibiarkan sahaja kucupan dari suaminya.

      “ Thank you sayang...” Katanya sambil tersenyum. Sheera mencium pipi suaminya kiri kanan. Kemudian dia juga senyum.

      “ Alhamdulillah...akhirnya rezeki yang ditunggu datang juga.” Sheera membalas. Sebelah tangan suaminya yang berada di pinggangnya dipegang kemas.

      “ Lepas ni jangan buat kerja berat-berat. Kalau boleh duduk rumah je.”

      “ Eh, abang ni. Kalau ayang duk rumah, siapa yang nak tolong abang kat pejabat tu. Apa abang lupa yang ayang ni pun setiausaha abang?”

      “ Abang tak lupalah ayang..” Dicuit lembut hidung isterinya.

      “ Kalau boleh, abang nak ayang berhenti kerja.” Permintaan dari suaminya membuatkan Sheera melepaskan pelukan.

      “ Takkan hanya semata-mata ayang mengandung abang nak pecat ayang?” Dia melihat Farish hanya tergelak kecil.

      ‘ Aku buat lawak ke??apasal pula laki aku gelak-gelak ni?’

      “ Bukan macam tu ayang. Abang sebenarnya dah lama fikirkan hal ni. Kalau boleh, abang nak ayang capai cita-cita ayang untuk buka bisnes sendiri. Bukan ke ayang teringin nak buka kedai kek?”

      “ Memanglah, tapi...”

      “ Takde tapi-tapi...abang nak ayang dapat apa yang diimpikan selama ni. Abang nak buat terbaik untuk ayang. Mama pun dah setuju hal ni. Kalau boleh mama pun nak membantu dalam bisnes ayang tu nanti.”

       “ Abang...” Tubuh sasa itu kembali dipeluk erat. Tidak dia sangka selama ini, suaminya dah rancang untuknya mencapai impian yang dah lama dipendam...

        “ Ni apahal menangis ni? Tak suka ke?” Diusap lembut rambut isterinya. Sheera hanya menggeleng.

        “ Terharu...” Ringkas dia menjawab membuatkan Farish tergelak bahagia.