NILAI KASIHMU (6)


.

Episod 6






Arisya menjenguk sebentar ke luar rumah. Bila dilihatnya suasana pagi tu agak cerah, dia tersenyum. Dia mengangkat kain baju yang baru dibasuhnya dan bawa ke halaman rumah untuk disidai. Sedang dia menyidai baju di ampaian, dia ternampak Iqram sedang berlari anak masuk ke selekoh rumahnya. Arisya melihat seimbas lelaki itu berjogging dan meneruskan aktivitinya menyidai baju.
                                          
       “ Assalamualaikum…” Sapa Iqram. Dia sedar yang Arisya sedang menyidai baju. Terus dia mendekati gadis itu.

       “ Wa’alaimussalam. Selamat pagi..” Ucap Arisya ramah membalas sapaan jirannya.

       “ Selamat pagi. Awal Arisya sidai baju.”

       “ Sidai awal bagus. Nanti cepat kering. Jogging?” Tanya Arisya. Iqram membalas dengan anggukan.

       “ Terasa badan ni dah berat semacam dah. Tu yang nak ringan-ringankan sikit. Suhaila mana?”

       “ Dia tidur lagi.” Ringkas Arisya membalas. Sambil tu kain baju yang tinggal terus dijemur.

       “ Owh, okay. Pak cik?”

       “ Ayah tengah sarapan. Encik Iqram dah sarapan ke?”

       “ Belum lagi. Arisya belajar ambil kos apa?” Tanyanya ingin tahu. Arisya berhenti menjemur dan memandang wajah lelaki itu sebentar.

       “ Jurusan seni macam tu je encik Iqram. Takdelah bagus mana pun.” Jawabnya merendah diri.

       “ Eh, baguslah tu. Dah mohon kerja mana-mana ke?”

       “ Urm, ada juga mohon dua tiga company. Hari tu ada dapat call suruh pergi interview, insyaallah esok Arisya geraklah balik kl.” Jawabnya.

       “ Wah, baguslah. Semoga berjaya. Saya balik dulu ye. Nanti kalau dah sampai kl, kalaulah terserempak dengan saya ke, tegurlah.”

       “ Eh, encik Iqram nak balik sana ke? Kerja kat sini?”

       “ Saya balik sekejap je, lusa. Mungkin dalam dua tiga hari je. Balik rumah mak kejap. Lepas tu singgah ofis bagi report, then saya balik sini balik untuk tengok tapak projek tu.”

       “ Owh, okay. Insyaallah, kalau takde apa-apa saya naik dululah.” Kata Arisya. Iqram melihat Arisya masuk ke rumah.

     Iqram masuk ke dapur dan membuka peti ais. Dituangnya jus oren ke dalam gelas dan diminum. Habis minum, dia renung gelas di tangannya. Kemudian terukir senyuman. Sebenarnya dia sengaja jogging hari ni semata-mata untuk bertegur dengan Arisya. Dia dapati gadis tu jarang keluar rumah. Bila keluar pun, hanyalah untuk membuat kerja rumah dan juga menghantar bekalan makanan untuk ayahnya di kebun. Dia sebenarnya suka melihat gaya Arisya yang cukup sopan itu. Memang menepati ciri-ciri yang selama ini dicari. Umurnya juga sudah menjangkau 31 tahun dan pertemuan kali ni memang tak sia-sia. Iqram berikrar dengan dirinya sendiri untuk membuatkan gadis itu akan suka padanya. Kali ni impian mamanya untuk melihat dia berkahwin mungkin akan tercapai. Baginya, ada hikmah untuknya datang ke kampung tersebut.



        
************************************************

          
       Adam duduk di bangku kayu yang terletak elok di bawah pokok yang rendang itu. Dia melihat ke arah padang. Kelihatan Syafiq cukup lincah mengawal pergerakan bola dari pihak lawan. Dalam masa kurang dari lima minit, sekali lagi gol berjaya dijaringkan oleh Syafiq. Adam tersenyum. Nampaknya skill permainan sahabatnya itu masih lagi tidak hilang. Habis permainan tamat, Syafiq berlari ke arah Adam.

      “ Berapa kosong?” Tanya Adam.

      “ 3-1.” Ringkas dibalas. Dia meneguk botol berisi air mineral dengan rakus.

      “ Kau apasal lambat datang?” Tanya Syafiq pula.

      “ Aku baru balik kerjalah. Time aku dah datang tengok-tengok korang dah nak habis lawan pun. Apa macam Rusdi tu? Mesti dia bengang kau asyik kalahkan team dia je.” Balas Adam.

       “ Entah dia. Lantaklah. Siapa suruh dia main kotor tadi. Kan dah kena dengan aku. Padan muka dia.” Kata Syafiq puas. Adam ketawa.

        “ Lambat kau balik kerja bro. Banyak ke kerja kat ofis tu?”  Syafiq melihat Adam yang masih lagi berpakaian kerja.

        “ Untuk minggu ni banyaklah. Ada projek baru masuk. Kes tu macam mana?”

        “ Kau agak?”

        “ Hmm, kalau kau dah cakap macam tu, memang kau lah yang menang.” Kata Adam.

        “ Pandai pun. Tengoklah siapa yang handle kan…haha.”

        “ Pergh, riak betuk kau ni.” Adam berkata. Namun dia juga turut gembira dengan kemenangan Syafiq.

        “ Kau kenapa Adam? Monyok je?” Syafiq bertanya. Dia sedar walaupun Adam cuba senyum, sahabatnya itu ada menyimpan sesuatu.

        “ Mana adalah. Aku okay je.” Bidasnya.

        “ Kau kalau tipu orang lain boleh Adam. Aku ni kawan dengan kau dari kecil lagi. Aku kenal sangat kau ni macam mana.”

        “ Aku, urm, macam mana ek aku nak cerita kat kau. Aduh, bagi aku ni masalah besar. Aku rasa kalau aku bagitahu kau pasal ni, confirm kau gelak punyalah!”

        “ La, besar sangat ke problem kau tu? Kalau kau ada masalah mestilah aku tolong bro. Takkanlah aku nak gelak pula. Tell me about it.” Hairan Syafiq dengan perangai Adam hari ini.

        “ Kau tahu, semalam lepas je aku balik dari ofis, time makan malam tu umi dengan kak long aku cakap something yang boleh buat aku jadi gila kau tau!”

        “ Lorr, pebendanya pun. Bagitahulah. Kau ni cerita sekejap sekejap. Cuba cerita sampai habis.”

        “ Diorang suruh aku kahwin.” Ringkas dia menyambung. Dan seperti sangkaannya, Syafiq memang betul-betul ketawakan dirinya. Dah tu ketawa siap tekan perut lagi tu. Naik bengang Adam terasa masa tu.

        “ Amboi, kemain lagi ye kau gelakkan aku. Ni yang malas aku nak cakap ni.” Kata Adam sambil menjengilkan matanya. Syafiq berhenti ketawa. Namun senyuman di bibirnya masih lagi tidak pudar.

         “ Sorry bro, benda memang lawak. Kalau tak lawak takde aku gelak.” Selamba Syafiq bercakap begitu. Dilihatnya Adam mengeluh kasar.

         “ So, kau cakap apa kat umi? Setahu aku kau ni kawan perempuan pun takde. Awek apatah lagi. Manalah perempuan nak kat orang macam kau ni.” Tambah Syafiq. Adam menumbuk bahu temannya yang suka memperlinya itu.

         “ Aku cakap kat umi aku yang aku tak ready lagi. Benda aku tak fikir pun pasal hal tu. Ish, pening aku!Pagi ni boleh pula umi aku ingatkan pasal permintaan dia semalam. Dia cakap, kalau aku tak bawa balik calon untuk dia dalam seminggu ni dia sendiri akan cari calon untuk aku. Dulu yela aku pernah main-main suruh umi aku je carikan. Tup-tup dia serius pula.” Jelasnya. Syafiq menepuk belakang badan Adam.

          “ Tapi kan, umur kau ni dah kira wajib kahwin dah. Umur dah tua., dah 28 tahun tahu tak! Agaknya sebab tu umi beriya-iya sangat nak tengok kau kahwin.”

           “ Hamboi hamboi…sedap je mulut kau kan. Kau tu sebaya aku tau tak!” Balas Adam. Tergelak Syafiq dibuatnya.

            “ Correction, aku muda empat bulan dari kau.” Syafiq menjawab. Sekali lagi Adam menumbuk bahu temannya itu. Kali ni lebih kuat. Terus Syafiq menggosok bahunya tanda sakit.

            “ Okay, okay. Apalah kau ni. Aku gurau je. Hmm, jadi macam mana? Nak aku carikan?” Cadang Syafiq. Adam terdiam memikirkan pelan temannya itu.

            “ Takpelah. Nanti perempuan mana kau cari pun aku tak tahu. Biar jelah wei, aku serahkan hal ni pada takdir je. Tapi cara umi kali ni, macam betul-betul dah jumpa calon untuk aku.” Pasrah dia menjawab. Baginya, kalau permintaan umi itu serius, dia biarkan sajalah.

            “ Cuma aku harap pilihan umi aku tu okay je nanti. Jangan dia cari budak lepasan sekolah sudah!” Sambungnya lagi.

            “ Haha, okaylah tu wei. Muda!” Balas Syafiq.

            “ Ish, tak ingin aku muda sangat. Nanti malas aku layan pemikiran budak-budak ni. Dah lah tu wei, aku cerita kat kau pun bukan dapat tenangkan jiwa aku ni ha. Jomlah, pergi makan. Aku lapar ni. Tak makan dari tengahari tadi.”

        “ Pergh, bajet otak kau tu matanglah? Kau sibuk sangat ke sampai tak makan. Kesian betul. Disebabkan aku dah menang game tadi, hari ni aku belanja kau makan. Jom!” Tersengih Adam bila Syafiq beriya nak belanja dia. Pandai Syafiq mengambil hatinya.

       



  

******************************************************

 
   “ Dah siap ke?” Muncul Maria di muka pintu. Arisya tidak menjawab sebaliknya sibuk mengenakan selendangnya. Maria masuk ke dalam dan membantu Arisya mengemaskan lilitan selendang labuh itu.

    “ Thanks Maria. Kau kenapa tak pergi kerja lagi ni?”

    “ Aku nak drivekan kau sekalilah. Alang-alang tempat kau temuduga tu dekat dengan jalan syarikat tempat aku kerja tu, terus jelah.” Jawabnya sambil duduk di katil bujang bilik Arisya.  Mulai semalam, sejak ketibaan kawannya di kuala lumpur, Maria mengajaknya duduk bersama. Mulanya Arisya berkeras mahu duduk di rumah sewa lain, tetapi Maria tetap membantah. Akhirnya, nak tak nak, disebabkan kedegilan Maria, Arisya turutkan juga.

     “ La, susahkan kau je Maria. Aku boleh naik bas lah. Tak pun teksi berlambak kat luar tu. Nanti kau lambat pula pergi kerja.”
       
      “ Dah dah. Tak mahu banyak cakap lagi. Aku tunggu kat luar.” Malas Maria mahu membalas alasan dari Arisya. Dia tahu kalau dia bercakap lagi Arisya tetap tak mahu menyusahkan dia.

      Kereta jenama kenari itu berhenti di bahu jalan. Arisya keluar dari kereta tersebut dan melambai pada Maria. Apabila kereta itu berlalu pergi, Arisya melihat bangunan syarikat di hadapannya. Bangunan syarikat itu tidaklah semegah mana, baru lagi rasanya syarikat kecil itu beroperasi. Namum Arisya rasa cukup bertuah kerana dapat peluang dipanggil temuduga di situ. Dia menarik nafas dan sempat berdoa dahulu supaya tuhan memudahkan perjalanan sesi temuduganya hari ini.

       “ Good morning…” Sapa Arisya sesudah masuk ke bangunan tersebut. Dia menyapa gadis berbangsa cina di kaunter tersebut.

       “ Good morning miss. Can I help you?” Balas gadis cina itu dengan ramah.

       “ I have an interview this morning..” Kata Arisya.

       “ Owh, so you are Miss Siti Nur Arisya binti Samad?” Tanya gadis cina itu sambil melihat failnya.

       “ Yes I am..”

       “ Okay miss Arisya. Please sit down first. I will inform the manager.” Kata gadis cina itu. Arisya senyum padanya dan mengambil tempat duduk di kerusi berdekatan. Sementara menunggu, Arisya dapat merasakan degupan jantungnya berdetak dengan laju.  Dia tersentak apabila telefon bimbitnya berbunyi mesej. Segera dia melihat peti simpanan mesej tersebut.

 - Good Luck Arisya! Kalau awak dapat kerja, tell me okay. I will treat you for dinner!-
From : Iqram

  Arisya mengerutkan dahinya. Macam mana Iqram tahu nombor dia ni. Laju dia membalas mesej dari lelaki tersebut.

-Terima kasih encik Iqram. Urm, saya nak tanya, macam mana encik iqram dapat nombor ni?- Balasnya. Tidak lama kemudian, dia menerima balasan mesej.

-From your dad. Pak Samad minta tolong Iqram tengok-tengokkan Arisya kat sini. Hope you don’t mind about it.- Balas lelaki itu lagi. Arisya terdiam. Baru dia nak balas semula mesej dari Iqram, gadis cina itu memanggilnya untuk naik ke tingkat tiga untuk sesi temuduga.

 -Owh, ok. Thanks. Doakan saya ye. Assalamualaikum.- Laju dia menaip dan segera menutup sound telefon bimbitnya. Arisya bangun dari duduk dan senyum pada gadis cina di depannya dan melangkah ke arah lif.

       Iqram merenung skrin telefonnya. Mujur Arisya membalas mesej darinya. Dia tersenyum lebar. Nasib baik Pak Samad bermurah hati bagi nombor telefon Arisya kelmarin. Tentang temuduga Arisya pagi ni pun dia dapat tahu dari Pak Samad. Ketika itu pembantunya, Linda, masuk ke bilik pejabatnya.

      “ Hai Encik Iqram, senyum lebar nampak. Mesej awek ke?” Tegur Linda sebaik sahaja meletakkan fail yang sudah ditaip ke atas meja Iqram. Lelaki itu meletakkan telefon bimbitnya di atas meja dan memandang wanita didepannya. Linda ni dah dua tahun bekerja dengan dia. Malah, wanita ini sudah pun mendirikan rumah tangga setahun yang lepas.

      “ Bukan awek, bakal isteri…” Selamba dia membalas sambil senyuman tak lekang dari bibirnya. Tak sabar dia nak jenguk mamanya di hospital nanti. Dia mahu memberitahu mamanya tentang kemunculan Arisya dalam hatinya. Pasti mama akan gembira. 



             ****************************************************************

      


     Pak Samad meletakkan beg plastik di atas meja. Suhaila menjenguk barang yang dibeli ayahnya. Kemudian dia kalih pandangannya pada Pak Samad.

      “ Banyak ayah beli. Ibu mana?” Tanya Suhaila. Pak Samad duduk di atas kerusi kayu yang tidak jauh dari Suhaila.

      “ Macam biasalah, ibu mesti nak singgah rumah bestfriend dia. Bersembang dengan bini tok penghulu tu.” Balas ayahnya. Terpancar kepenatan di wajah Pak Samad yang baru sahaja pulang dari menemankan isterinya shopping di pekan tadi. Suhaila bangun dan menuju ke dapur. Dia membuatkan ayahnya air teh limau ais.

       “ Nah ayah. Kesian ayah penat.” Gelas situ berpindah tangan. Pak Samad meneguknya dengan rakus.

       “ Urm, sedap air Aila buat. Terima kasih. Tahu je ayah dahaga.” Ujarnya. Suhaila senyum gembira menerima pujian dari ayahnya.

        “ Tahu ayah penat. Bukan Aila tak kenal ibu tu. Kalau dapat pergi pekan tu, semua kedai kain dia nak tengok. Lagi pun hari ni panas kan ayah.” Kata Suhaila.

        “ Biasalah nak. Panas dunia. Panas kat akhirat tu lagi berganda.” Ringkas Pak Samad membalas. Terdiam Suhaila dibuatnya.

        “ Aila ada mohon mana-mana kerja tak buat masa ni?” Tanya Pak Samad.

        “ Ada, tapi satu pun tak call Aila balik. Entahlah ayah, macam susah je nak dapat kerja.” Balasnya lemah.

        “ Takpelah, mungkin adalah tu nanti rezeki.” Pak Samad berkata.

        “ Urm ayah. Dengar kata anak tok penghulu tu, si Kamil tu nak masuk minang Isya. Betul ke ayah?” Tanya Arisya ingin tahu.

         “ Betullah tu. Tapi ayah dah suruh ibu tolak awal-awal.” Kata Pak Samad.

         “ Tapi kenapa ayah tolak. Kamil tu bagus apa. Dia tu kan banyak duit.”

         “ Banyak duit pun tak guna kalau perangai tu lebih kurang macam adik beradik jin. Satu kampung ni tahu perangai Kamil tu macam mana. Takkan kamu nak tengok adik kamu merana kahwin dengan Kamil tu.” Balas ayahnya. Pak Samad tak suka kalau isu itu dibangkitkan. Sama je Suhaila dengan Mak Idah ni, lebih memandang kebendaan berbanding sifat seseorang.

    Suhaila terdiam. Tak mahu lagi bertanya demi melihat mood ayahnya yang mula tak elok itu. Dia tahu, sedaya upaya ayahnya cuba mencari yang terbaik untuk Arisya. Dalam diam dia tertanya-tanya. Kalau dirinya di tempat Arisya, adakah Pak Samad akan bertindak begitu. Melihatkan Suhaila yang tiba-tiba diam itu, Pak Samad terfikir akan kata-katanya sebentar tadi. Seakan tahu apa yang gadis muda itu fikirkan, Pak Samad menyebut nama Suhaila. Gadis itu menyahut panggilan ayah tirinya.

          “ Ayah kalau buat sesuatu tu, ayah akan fikirkan anak-anak ayah. Kalau orang macam Kamil tu pilih kamu pun, ayah akan tolak. Ayah tak mahu semua anak ayah dapat lelaki perangai yang tak elok. Ayah nak tengok Suhaila dan Arisya dapat suami yang baik-baik. Yang boleh pimpin anak ayah ni.” Lembut Pak Samad menyuarakan isi hatinya. Lambat-lambat Suhaila tersenyum. Fahamlah dia kini kenapa Pak Samad berkata sebegitu tadi.

       Suhaila membuka facebooknya. Bila dia log in, dia melihat profile Iqram. Semua gambar lelaki itu diteleknya satu persatu. Agak-agak kalau Iqram yang jadi pilihan dia, Pak Samad akan suka atau tak? Fikirnya sejenak sambil bibirnya tak puas-puas tersenyum melihat gambar lelaki yang mula dia impikan sejak bertemu lelaki itu beberapa bulan yang lalu.


  1. Lorr.... dah cinta-3-segi lah pulak. Suhaila <3 Iqram<3 arisya...

    Hmmm.... siapalah yg dpt dan siapa pulak yg kena mengalah serta siapa yg akan merana...

    Pls do continue...

  1. haha, i will continue...
    =)